15.3.2018 Teatterialan uutisia

Uraauurtavaa yleisötyötä ja tanssia puutarhoissa – esittelyssä Vuoden Teatteri -finalisti Zodiak

Zodiak – Uuden tanssin keskus on ehdolla Vuoden Teatteri 2018 palkinnon saajaksi. Kysyimme, mikä Uuden tanssin keskuksessa on parasta ja millainen on vuoden 2028 Zodiak.

Minkä uskot erottaneen teidät muista ehdokkaista?

Uskoisimme, että erityisesti kaksi asiaa erotti meidät muista.

Ensimmäinen on Zodiakin rohkea taiteellinen linja, joka risteilee myös eri genrejen välillä. Sen taustalla on vuosittain pidettävä avoin haku, jonka pohjalta Zodiakin ohjelmisto kuratoidaan taiteellisin perustein. Avoin haku tarjoaa mahdollisuuden valita sisältöjä, jotka ovat kiinni ajankohtaisissa kysymyksissä. Toisaalta ohjelmistossa ei kaihdeta ottaa riskejä: ohjelmistoon valitaan joka vuosi myös nuoria koreografeja, joilla ei ole vielä olemassa omaa yleisösuhdetta eikä siis valmista yleisöpohjaa.

Toinen erottava tekijä on varmastikin ollut Zodiakin näkemyksellinen ja taiteellisista sisällöistä kumpuava, uraauurtava yleisötyö. Zodiakin yleisötyötä tekevät ennen kaikkea taiteilijat, jokainen omasta taiteellisesta praktiikastaan lähtien. Näin yleisötyö ei jää irralliseksi ”markkinointivälineeksi”, vaan tarjoaa osallistujille syvällisiä omakohtaisia kokemuksia tanssista, liikkeestä ja taiteen tekemisestä.

Minkälainen on tavallinen päivä Zodiakissa?

Epätavallinen! Rehellisesti voi sanoa, että meillä ei ole kahta samanlaista päivää. Zodiakin ohjelmiston puitteissa työskentelee vuosittain yli 200 freelance-taiteilijaa, joiden kanssa vakituinen yhdeksän hengen henkilökuntamme on päivittäin tekemisissä. Meillä on koko ajan menossa limittäin ja lomittain monta eri työprosessia, joiden aikajänteet vaihtelevat heti hoidettavista päivänpolttavista asioista kahden vuoden päähän ulottuvaan suunnittelutyöhön. Sanotaanko, että työpäivät ovat täynnä ns. hyödyllistä häirintää

On vuosi 2028 – missä näet teidät 10 vuoden päästä?

Tanssitaiteen mahdollisuudet kuvitella uusia kehollisia olemisen tapoja, kohtaamisia ja yhdessäolon muotoja pitävät tanssin erityisen relevanttina myös tulevaisuudessa. Esittävän taiteen valtionosuusuudistus on toteutunut jo useita vuosia sitten, ja se on osoittautunut menestykseksi, mahdollistaen vihdoin myös tanssin kentälle asialliset tuotanto-olosuhteet.

Näiden seikkojen ansiosta Zodiak on jatkanut toimintansa kehittämistä ja onnistunut luomaan toimivan yhteistyön ja työnjaon Kaapelitehtaalla Tanssin talon kanssa. Kummallakin organisaatiolla on oma selkeä toimintaprofiilinsa, ja Zodiak on edelleen nykytanssin kärkitoimija ja uuden aura Suomessa. Kaapelitehdas on kohonnut yhdeksi ”must”-kohteeksi Helsingissä nimenomaan tanssin ansiosta, myös turistien silmissä. Zodiakin yhteisö hengittää sekä sykkii luovuutta ja elämää.

Jos pitäisi nostaa esiin yksi hieno asia/teko/produktio tms. jonka olette viimeisen vuoden aikana tehneet, mikä se olisi?

Hirvittävän vaikea tehtävä valita vain yksi kohokohta, meillä on niitä ainakin kolme!

Aikajärjestyksessä mentäessä näistä ensimmäinen oli yhteistuotantona ruotsalaisen Cullberg-baletin kanssa tuotettu Deborah Hayn ja Laurie Anderssonin yhteisteos Figure a Sea. Esitys vieraili Helsingissä tammikuussa 2017. Vierailu toteutui Zodiakin ja Suomen Kansallisteatterin yhteistyönä. Paitsi sisällöllisesti, projekti oli menestys myös tuotannollisesti. Yhteistyö kahden varsin eri kokoluokan toimijan välillä toimi mallikkaasti ja käsittääksemme molempia osapuolia tyydyttävästi. Yhteistyö Kansallisen kanssa saa myös jatkoa vuonna 2019, mutta siitä lisää myöhemmin…

Janina Rajakangas: Teini, kuvaaja Sanni Siira.

Toinen kohokohta sijoittui elokuulle, jolloin Helsingin juhlaviikkojen osana nähtiin Sari Palmgrenin suuren mittaluokan ulkoilmateos Aidatut unelmat. Kaarelan alueella kävellen koetussa teoksessa tiivistyivät Zodiakin yleisötyön hienoimmat puolet. Esityksen yli 80-henkisestä työryhmästä suurin osa oli ei-ammattilaisia, jotka sitoutuivat teokseen vähintään 100-prosenttisesti. Itse esitys oli mitä suuremmassa määrin tinkimätön taideteos. Aidatut unelmat oli niin menestyksekäs, että se on saamassa uusintaesityksiä tämän vuoden elokuussa.

Kolmas kohokohta sijoittui aivan vuoden loppuun, jolloin esitettiin Janina Rajakankaan ja seitsemän teini-ikäisen esiintyjän vuoden mittaisen projektin lopputuloksena syntynyt teos Teini. Esitys ja sen esiintyjät olivat aivan rautaa, ja seuraavaksi Teini lähteekin koulukiertueelle aivan näinä päivinä. Etenkin jotain hyvin erityistä koettiin niissä kahdessa Teinin esityksessä, joissa katsojina oli Suomen Kulttuurirahaston rahoittaman Taidetestaajat-hankkeen kautta tulleita kahdeksasluokkalaisia.

Mikä Zodiakissa on parasta?

Työyhteisö ja tekemisen meininki. Työyhteisöllä tarkoitetaan tässä koko Zodiakin laajaa yhteisöä. Meillä on laaja, intohimoinen ja moniääninen taiteilijakunta. Voidaan sanoa, että Zodiak on lukuisten taiteilijoidensa taidenäkemysten, ilmaisupyrkimysten, työtapojen ja lahjakkuuksien summa. Toisaalta vakituinen henkilökunta työskentelee sitoutuneesti ja suurella eetoksella. Samalla pyrimme koko ajan kuuntelemaan herkällä korvalla koko nykytanssin yhteisöä ja kehittämään toimintaamme vastaamaan paremmin sen muuttuvia tarpeita, haasteita ja mahdollisuuksia.

Vuoden Teatteri -palkinto

Vuoden Teatteri 2018 -palkinnon finalistit ovat Turun kaupunginteatteri, Universum ja Zodiak – Uuden tanssin keskus. Vuoden Teatteri 2018 julkistetaan 9.4. järjestettävässä Thalia-juhlassa. Voittajan valitsee eduskunnan sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen.

  • Iida Turpeinen
    Tiedottaja, Suomen Teatterit ry

Yleisöä Zodiakin aulassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvat:
Sari Palmgren: Aidatut unelmat, kuvaaja Jouni Ihalainen
Janina Rajakangas: Teini, kuvaaja Sanni Siira
Yleiskuva Zodiakin aulasta, kuvaaja Uwa Iduozee